Eerste graad
De eerste graad is een observerende en oriënterende graad. Dat betekent dat je een algemene brede vorming krijgt en tevens keuzes maakt waarbij je kan proeven van verschillende vakken, om je talenten en interesses te verkennen.
Eerste jaar
Algemene vorming | 27 |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 3 |
Engels | 1 |
Wiskunde | 4 |
Techniek | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Aardrijkskunde | 2 |
Geschiedenis | 1 |
Mens en samenleving | 2 |
Godsdienst | 2 |
Muziek | 1 |
Beeld | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Keuzegedeelte niet-Latijn | 5 |
---|---|
Projecten | 2 |
Innovatie en Techniek, Creatief Nederlands, Artistieke Vorming | |
OF | |
Nederlands Extra | |
Differentiatie Wiskunde | 1 |
Monitoraat Nederlands | 1 |
Leer- en Computerlabo | 1 |
Keuzegedeelte Latijn | 5 |
---|---|
Latijn | 4 |
Leer- en Computerlabo | 1 |
De leerlingen kiezen voor een studierichting met Latijn (4 uur/week) of zonder Latijn.
Gedurende 27 lesuren volgen de leerlingen hetzelfde algemene programma in heterogene groepen (met of zonder Latijn). We bieden een gedifferentieerde aanpak binnen alle vakken en uren. We integreren de doelen van het Gemeenschappelijk ICT-leerplan en het Gemeenschappelijk funderend leerplan in de verschillende vakken en in onze schoolactiviteiten waarbij de leerlingen een open blik ontwikkelen op de (digitale) maatschappij. De doelen van het ICT-leerplan en de leerstrategieën komen ook aan bod in het vak Leer- en Computerlabo.
Leerlingen met een kennisvoorsprong kunnen deel uitmaken van het Plusproject.
De leerlingen die een richting zonder Latijn kiezen volgen drie verkennende en verdiepende projecten gedurende twee uren per week. Hierbij ligt het accent op wetenschap (Innovatie en Techniek), taalvaardigheden (Creatief Nederlands) en kunst & cultuur (Artistieke Vorming). Leerlingen met een taalachterstand voor Nederlands volgen op het moment van de projecten extra taalondersteuning. Ten slotte opteren we voor een extra inoefening van het Nederlands en Wiskunde via telkens 1 uur.
Tweede jaar
Algemene vorming | 25 |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 3 |
Engels | 1 |
Wiskunde | 4 |
Techniek | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 2 |
Mens en Samenleving | 2 |
Godsdienst | 2 |
Muziek | 1 |
Beeld | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Basisoptie | 7 |
---|---|
Grieks en Latijn | 3+4 |
OF
Latijn | 5 |
Economie en organisatie | 5 |
Maatschappij en welzijn | 5 |
Moderne talen en wetenschappen | 2+3 |
EN | |
Projecten | 2 |
Woord, Natuur, Antieke Cultuur | |
OF | |
Nederlands extra |
Er zijn vier basisopties van telkens vijf uur, uitgezonderd de basisoptie Klassieke talen met het pakket Grieks-Latijn dat zeven uur bevat. Deze opties laten de leerlingen proeven van nieuwe vakken om hun interesses en talenten verder te ontdekken. Bovendien helpen deze opties de leerlingen om in de tweede graad te kiezen voor een studierichting die het best bij hen aansluit.
Elke basisoptie is even belangrijk. Een basisoptie in het tweede jaar van de eerste graad mag niet bepalend zijn en sluit dus geen richtingen uit in de hogere jaren. Wie bijvoorbeeld de basisoptie Economie en organisatie volgt, kan in het derde jaar toch kiezen voor bijvoorbeeld de richting Natuurwetenschappen. Wie echter geen Klassieke talen volgde in het tweede jaar, sluit deze richting wel uit in zijn verdere schoolloopbaan.
Naast de algemene basis van 25 lesuren wensen wij extra in te zetten op taal, natuur en het historische luik. Met het vak Woord willen wij de leerlingen ondersteunen in hun spreek- en leesvaardigheden. Het vak Natuurexploratie spreekt de wetenschappelijke interesses aan. Antieke Cultuur biedt een kennismaking met minder bekende culturen uit de oudheid.
Voor leerlingen met een taalachterstand Nederlands bieden we Nederlands extra aan. Leerlingen met een kennisvoorsprong kunnen deel uitmaken van het Plusproject.
De vier basisopties kort voorgesteld:
Basisoptie Economie en organisatie
- Hoe ziet de economisch maatschappelijke actualiteit eruit?
- Hoe ICT toepassen om economische gegevens doelgericht te verzamelen en te verwerken?
- Hoe ondernemen?
Basisoptie Klassieke talen met het pakket Latijn of Grieks-Latijn
- Hoe Latijnse en/of Griekse teksten lezen en begrijpen en de taal- en leesvaardigheid aanscherpen?
- Hoe de beeldende kracht van taal en literatuur beleven, ervan genieten en er creatief mee omgaan?
- Hoe zich kritisch bewust worden van de relatie tussen de oudheid en onze maatschappij en van de verschillen en gelijkenissen tussen klassieke en hedendaagse culturen?
Basisoptie Maatschappij en welzijn
- Hoe een persoonlijke en gezonde levensstijl ontwikkelen vanuit een mens- en natuurwetenschappelijke benadering?
- Hoe het sociale gedrag van mensen en maatschappelijke gebeurtenissen beter begrijpen?
- Hoe sociale en communicatieve vaardigheden toepassen in verschillende situaties?
Basisoptie Moderne talen en Wetenschappen
- Hoe vaardiger worden in verschillende talen (spreken, schrijven, lezen en luisteren)?
- Hoe verbanden onderzoeken tussen verschillende talen en van taal en literatuur leren genieten?
- Hoe creatief met taal aan de slag gaan en vaardiger worden in onderzoekend leren?
- Hoe wetenschappelijke principes en toepassingen uit het dagelijks leven beter begrijpen?
- Hoe verwondering, kritische zin en creativiteit nastreven?