Eerste graad
De eerste graad is een observerende en oriënterende graad. Dat betekent dat je een algemene brede vorming krijgt en tevens keuzes maakt waarbij je kan proeven van verschillende vakken, om je talenten en interesses te verkennen.
Eerste jaar
Algemene vorming | 27 |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 3 |
Engels | 1 |
Wiskunde | 4 |
Techniek | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Aardrijkskunde | 2 |
Geschiedenis | 1 |
Mens en samenleving | 2 |
Godsdienst | 2 |
Muziek | 1 |
Beeld | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Keuzegedeelte | 5 |
---|---|
Latijn | 4 |
Computerlabo | 0,5 |
Taalatelier Frans of Nederlands | 0,5 |
OF
Projecten | 2 |
Computerlabo | 0,5 |
Antieke cultuur | 0,5 |
Taalatelier Frans | 1 |
Wiskunde-atelier | 1 |
We integreren de doelen van het ICT-leerplan en het funderend leerplan in de verschillende vakken en in onze schoolactiviteiten waarbij de leerlingen een open blik ontwikkelen op de (digitale) maatschappij. De doelen van het ICT-leerplan komen ook aan bod in het vak Computerlabo dat alle leerlingen wordt aangeboden gedurende de eerste helft van het jaar.
Leerlingen die al meteen voor een sterk theoretische richting opteren, kunnen bij de start kiezen voor vier uren verdieping Latijn.
Ofwel kan er gekozen worden voor drie verkennende en verdiepende projecten, twee uren per week, met het accent op wetenschap (Innovatie en Techniek), taalvaardigheden (Taalatelier Nederlands) en kunst & cultuur (Artistieke Vorming). Deze leerlingen krijgen ook extra differentiatie via een Taalatelier Frans en een Wiskunde-atelier, telkens één uur per week.
De tweede helft van het jaar bieden we voor wie Latijn kiest één uur Taalatelier Frans of Taalatelier Nederlands; de andere leerlingen genieten van één uur Antieke Cultuur.
We bieden een gedifferentieerde aanpak binnen alle vakken en uren.
Tweede jaar
Algemene vorming | 25 |
---|---|
Nederlands | 4 |
Frans | 3 |
Engels | 2 |
Wiskunde | 4 |
Techniek | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 |
Muziek | 1 |
Beeld | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Basisoptie | 7 |
---|---|
Grieks en Latijn | 3+4 |
OF
Latijn | 5 |
Economie en organisatie | 5 |
Maatschappij en welzijn | 5 |
Moderne talen en wetenschappen | 2+3 |
EN
Woord | 1 |
Natuurexploratie | 1 |
of | |
Nederlands extra | 2 |
Er zijn vier basisopties van telkens vijf uur, uitgezonderd de basisoptie Klassieke talen met het pakket Grieks-Latijn dat zeven uur bevat. Deze opties laten de leerlingen proeven van nieuwe vakken om hun interesses en talenten verder te ontdekken. Bovendien helpen deze opties de leerlingen om in de tweede graad te kiezen voor een studierichting die het best aansluit bij hun interesses en talenten.
Elke basisoptie is even belangrijk. Een basisoptie in het tweede jaar van de eerste graad mag niet bepalend mag zijn en sluit dus geen richtingen uit in de hogere jaren. Wie bijvoorbeeld de basisoptie Economie en organisatie volgt, kan in het derde jaar toch kiezen voor bijvoorbeeld de richting Natuurwetenschappen. Wie geen Klassieke talen volgde in het tweede jaar, sluit deze richting wel uit in zijn verdere schoolloopbaan.
Met het vak Woord willen wij de leerlingen ondersteunen in hun spreek- en leesvaardigheden en met het vak Natuurexploratie hun wetenschappelijke interesses aanspreken.
Voor leerlingen met een taalachterstand Nederlands bieden we Nederlands extra aan. Voor leerlingen met een kennisvoorsprong bieden we het Plusproject aan.
De vier basisopties kort voorgesteld:
Basisoptie Economie en organisatie
- Hoe ziet de economisch maatschappelijke actualiteit eruit?
- Hoe ICT toepassen om economische gegevens doelgericht te verzamelen en te verwerken?
- Hoe ondernemen?
Basisoptie Klassieke talen met het pakket Latijn of Grieks-Latijn
- Hoe Latijnse en/of Griekse teksten lezen en begrijpen en de taal- en leesvaardigheid aanscherpen?
- Hoe de beeldende kracht van taal en literatuur beleven, ervan genieten en er creatief mee omgaan?
- Hoe zich kritisch bewust worden van de relatie tussen de oudheid en onze maatschappij en van de verschillen en gelijkenissen tussen klassieke en hedendaagse culturen?
Basisoptie Maatschappij en welzijn
- Hoe een persoonlijke en gezonde levensstijl ontwikkelen vanuit een mens- en natuurwetenschappelijke benadering?
- Hoe het sociale gedrag van mensen en maatschappelijke gebeurtenissen beter begrijpen?
- Hoe sociale en communicatieve vaardigheden toepassen in verschillende situaties?
Basisoptie Moderne talen en Wetenschappen
- Hoe vaardiger worden in verschillende talen (spreken, schrijven, lezen en luisteren)?
- Hoe verbanden onderzoeken tussen verschillende talen en van taal en literatuur leren genieten?
- Hoe creatief met taal aan de slag gaan en vaardiger worden in onderzoekend leren?
- Hoe wetenschappelijke principes en toepassingen uit het dagelijks leven beter begrijpen?
- Hoe verwondering, kritische zin en creativiteit nastreven?